Annons

Petra: Det tog vår gästfrihet för given i torpet

Vi tog över sommartorpet av min mans släktingar och la ner mycket tid på att rusta upp det. Men när vi sedan ville njuta av att vara där på sommaren så var det många som vill utnyttja vår gästfrihet.

De tog vår gästfrihet för given i torpet

Personerna på bilden är inte desamma som i texten. Bild: Shutterstock/IBL

Sommartorpet hade funnits i min man Ronnys släkt i många år. Det låg oroligt vackert med omgivande ängar och en sjö på promenadavstånd. Vi älskade att vara där, och när vi fick en möjlighet att ta över torpet tvekade vi inte ett ögonblick.
Vi förstod att det skulle bli en hel del sura miner i släkten, men vi tyckte att det var rättvist att vi fick köpa torpet. Det var Ronny och jag som hade hjälpt till när det behövde göras något. De andra släktingarna brukade ha fullt upp med annat när det skulle målas och röjas, men sedan, när det var dags att njuta av resultatet, verkade det alltid finnas tid. Och det var därför naturligt att Ronnys farbröder frågade oss. De började bli till åren och ville lämna över ansvaret.

Annons

– Vi vet hur mycket det här stället betyder för er och det är ni som har ställt upp mest när det behövts. Rätt ska vara rätt.

Firade renoveringen

Så vi köpte loss torpet och passade därefter på att rusta upp det. Det var bland annat i behov av nya vitvaror och nytt golv i köket. På altanen placerade vi en badtunna och gäststugan fick sig en rejäl uppryckning. Allt stod klart sent fram på våren, och i juni bjöd vi släkt och vänner på trädgårdsbuffé för att fira. Vi fick mycket beröm och många kastade sugna blickar bort mot gäststugan. Midsommarafton firade vi med vänner i torpet, och sedan blev vi kvar för att tillbringa hela semestern där.

Men det började nästan direkt. Vi hade lagt ut en hel del bilder från renoveringen på våra facebooksidor, och nu visade det sig att detta hade noterats av fler än vi insett …

Läs också: Somrarna i stugan är på väg att knäcka mig!

Några dagar in på semestern hörde en av Ronnys gamla studievänner av sig. Han och familjen var på semester i trakterna. Hade vi något emot att de tittade förbi? Vi bjöd på lunch och det slutade med att de tillbringade två nätter i gäststugan. Det var trevligt med besök, men redan dagen efter att de gett sig iväg hörde en av Ronnys morbröder av sig och berättade att några släktingar var på besök. Kunde de få övernatta i gäststugan?

Som ett hotell

Han kunde inte gärna säga nej, och under de följande tre dagarna kände vi oss som ett hotell för släktingar som kom och gick. Visst var det roligt att träffas, men det här var samtidigt vår tid att koppla av och det kändes lite otacksamt hur de verkade ta vår gästfrihet för given. Vi ordnade frukost och middag varje dag. Ingen bidrog med något eller hjälpte till, och vi kom alltmer att inse att det nog låg en hel del avundsjuka och missunnsamhet bakom det här. Det var som om de ansåg att vi gott kunde ställa upp nu när vi sett till att ”ordna det så bra för oss”, som en av Ronnys kusiner uttryckte det.

Läs också: Barnen vägrar hjälpa till i sommarstugan

Vi blev alltmer irriterade och situationen skapade en hel del stress, då det var svårt att koppla av när det så ofta dök upp gäster i form av både planerade och spontanbesök. Allt sammantaget blev det inte alls den sköna semester vi sett fram emot. Vi gick tillbaka till jobbet ganska griniga och frustrerade. Det kändes tungt att inse att det var ett helt år tills vi kunde göra nästa försök – och tänk om det skulle bli likadant då?

– Det här är helt orimligt, sa jag. Jag vill inte att vi ska behöva gå runt så här fler gånger och reta oss på att vi fick semestern saboterad.

Säga nej

Så vi gjorde en överenskommelse och den höll vi fast vid. Våren därpå meddelade vi i god tid både släkt och vänner att de gärna fick låna stugan när den stod tom, men att vi under övrig tid behövde få njuta av lugn och ro och då bara ville ha besök som planerats i förväg. När förfrågningarna kom sa vi bara ja till dem som vi kände att vi hade lust och ork till. Den första sommaren lärde oss helt enkelt att säga nej – och det gjorde vår andra sommar i torpet så mycket mer njutbar!
Petra

Foto: IBL/Shutterstock

Läs också:

Vår semesterdröm blev förstörd – av gästerna