Annons

Annons

Promenera och slipp diabetes

diabetes
Risken att insjukna i diabetes eller hjärt- och kärlsjukdomar kan minska markant med motion i form av promenader.
Ny forskning visar att 10.000 steg om dagen ger betydande hälsovinster.
Diabetes är världens snabbast växande sjukdom och risken att drabbas av hjärt/kärlproblem är upp till fyra gånger högre för diabetiker jämfört med friska personer.

Annons

Hjärt/kärlsjukdomar dödar i sin tur fler svenskar än någon annan sjukdom. De goda nyheterna är att risken att insjukna i bägge dessa tillstånd kan minska markant med en enkel åtgärd- motion, gärna i form av promenader.

Gilla Året Runt på Facebook

Ja, vi har hört det förut. Motion är bra för hälsan. Men många har svårt att få tiden att räcka till. Andra har svårt med motivationen.
– Det största steget är det första – ur soffan och ut, säger Margareta Hellgren, distriktsläkare på Hentorps vårdcentral i Skövde. Och för att man ska orka fortsätta är det viktigt att hitta en aktivitet man tycker om, vare sig det är att promenera, dansa eller gå på Friskis & Svettis.
Man måste också börja på rätt nivå.
– Alltför många tar i för mycket, kanske börjar med att springa på en gång, och så skadar de sig, säger hon.
Det fantastiska med en enkel motionsform som promenader är att det faktiskt räcker för att hålla sig frisk. Om man tycker att det är svårt att veta hur länge man måste promenera och hur mycket man bör ta i, så är en stegräknare ett bra verktyg.
Det traditionella rådet är att gå 10 000 steg om dagen.

Stegräknaren kan hålla koll på både hur många steg du tar och även andra detaljer som distans och kaloriförbränning. Däremot ger den ingen indikation på hur mycket man tar i. Man brukar säga att man ska motionera med ”måttlig intensitet” för att få en positiv effekt. Men vad menas med måttlig intensitet?
En amerikansk forskare som tittat närmare på detta räknade ut att måttlig intensitet är detsamma som 100 steg per minut eller 3 000 steg på 30 minuter.
– Men för den som inte är intresserad av att hålla reda på sådana detaljer räcker det med att gå i ett så raskt tempo att man blir lite svettig eller att det känns andfått att konversera, säger Margareta Hellgren.
Om man går 10 000 steg om dagen i raskt tempo kan man räkna med att uppnå betydande hälsovinster.
En av de otaliga vetenskapliga studier som visat hur bra motion är, undersökte en grupp personer som hade kranskärlsförträngningar i hjärtat.

Om man har sådana förträngningar är risken stor att man ska få en hjärtinfarkt och den vanliga behandlingen är ballongsprängning, en operation där man går in med en slang i hjärtat och vidgar kärlet där förträngningen sitter.
En grupp opererades medan en annan grupp blev ordinerade motion. Och gissa vad – när man undersökte personerna igen efter ett år så hade de som motionerat de allra finaste kärlen och de hade också haft färre komplikationer än de som opererats.

Av: Maria Ekström Foto AOP–IBL

LÄS OCKSÅ


Kommentera


Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…