Annons

Annons

Satsa på en riktig superfrukost!

Frukosten ska kicka igång förbränningen och ge dig energi så att du orkar hela vägen fram till lunch. Här är alla tips du behöver för en sundare start på dagen!

Finns det något mysigare än att starta dagen med en riktigt god frukost?

Våra kroppar är hungriga efter en hel natts fasta, och en bra frukost gör att vi 
håller oss mätta längre och gör mer hälso-
samma val när det är dags att äta lunch.

Annons

Forskning visar dessutom att de som hoppar över frukosten ofta drabbas av sug efter kolhydrater och äter mer sötsaker utspritt under dagen. Här några tips som hjälper dig att få till en riktigt nyttig och njutbar frukost.

5 bra saker på 
frukostbordet

✔ Naturell yoghurt.
✔ Havgregrynsgröt.
✔ Ägg.
✔ Smoothie med bär eller 
 grönsaker.
✔ Grovt bröd med hela korn, 
gärna bakat på surdeg.

5 sunda pålägg

✔ Keso och grönsaker.
✔ Makrillfilé i tomatsås 
och gurka.
✔ Skivad avokado, tomat 
och örtsalt.
✔ Jordnötssmör och 
skivad banan.
✔ Äggröra och smörgåskrasse.

Undvik!

● Vitt bröd. Mättar dåligt och höjer blodsockret onödigt mycket.
● Juice. Även om juice innehåller C-vitamin så är sockerhalten väldigt hög vilket höjer blodsockret. Ät hellre frukten hel, då finns alla fibrer kvar från fruktköttet.
● Sylt och marmelad. Ger en snabb sockerkick som höjer blodsockret.
● Fruktyoghurt. Innehåller mycket socker, ibland så mycket som 22 sockerbitar per liter.
● Socker i kaffe och te. Ger tomma och onödiga kalorier.

Avokado, tomat och örtsalt är ett riktigt gott och hälsosamt val av pålägg.

Visste du att…

… 8 av 10 svenskar äter frukost varje dag? Då framför allt smörgås, yoghurt eller ägg. Detta framgår av 
en undersökning som branschorganisationen Svenska Ägg låtit göra. Bland de äldre 
(61–75 år) äter hela 92 procent frukost varje dag. En av de tydligaste hälsotrenderna de senaste åren är ökat proteininnehåll i kosten och minskat sockerintag. Trots det är det många som får i sig för mycket socker 
utan att känna till det. Det är inte 
ovanligt att en helt vanlig svensk 
frukost innehåller cirka 15 
teskedar socker.

Av Celia Stahl
Foto: Shutterstock

Läs också:

5 tips för en nyttigare frukost

8 saker du ALDRIG ska äta till frukost

Solrosbullar till frukost


Kommentera


Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…