Annons

Annons

Saltar du för mycket? Här får du veta vad som är lagom!

För mycket salt har länge betraktats som en allvarlig hälsorisk. Det har kallats ”det vita giftet”, tillsammans med detförmodat lika farliga sockret. Nu kommer nya rön!

 

En stor internationell studie visar att det visserligen är skadligt att äta för mycket salt – men att det kanske inte heller är nyttigt att äta för lite! I studien ser man att mycket salt ökar blodtrycket, framför allt bland dem som redan har högt blodtryck och är över 55 år. Men det nya är alltså att även för lite salt kan vara förenat med hälsorisker.

Annons

I studien PURE följde man i nära fyra år över 100 000 personer från 18 länder,
varav drygt 4 000 från Göteborg och Skaraborg. Man undersökte då hur mycket deltagarna har fått i sig av natrium – huvudingrediensen i salt – och kalium, och vilket samband det haft med blodtryck, dödsfall, hjärtsjukdomar och stroke.

– Det är en av de största och mest ambitiösa studier som gjorts vad gäller effekterna av människors saltintag under lång tid, säger Annika Rosengren, professor i medicin vid Göteborgs universitet. Hon är en av forskarna bakom studien.

De som hade lägst risk att få stroke och hjärtinfarkt var de som åt måttliga mängder salt, 7–14 gram per dag. I Sverige ligger intaget i snitt på 10–12 gram,

– PURE-studien visade att den lilla grupp som åt väldigt lite salt hade lika stor risk för hjärt-kärlsjukdom som de som åt väldigt mycket salt. Orsaken till detta har vi ännu inte undersökt. Saltet i sig kan öka blodtrycket. Det har man sett i kliniska studier, men kanske framför allt då hos dem som redan har ett högt blodtryck, säger Annika Rosengren.

Överdrivna varningar

Livsmedelsverkets rekommendation är högst 6 gram per dag. WHO, Världshälso-organisationen, vill sänka rekommenda-tionen ännu mer, till 5 gram salt per dag för vuxna. Men enligt studien kan det vara så att många svenskar redan ligger på en ganska bra nivå.

– Om man skulle rekommendera svenska befolkningen att minska saltintaget så mycket så vore det ett experiment utan vetenskapligt stöd. Det är överdrivet att kalla salt för ”det vita giftet”. Det är inte arsenik! Det får inte bli tvångsmässigt att kolla efter salt hela tiden. En del av oss tål mycket salt medan andra är känsliga för det. Om man allmänt får för sig att helt utesluta salt ur kosten är det antagligen inte heller bra. Vanligt koksalt innehåller natrium. Ämnet behövs för transport av olika näringsämnen i kroppen, för att behålla normal blodvolym och för nervernas normala funktion.

Lagom är bäst

Om man har ett lågt eller normalt blodtryck behöver man oftast inte vara orolig för att strö lite flingsalt på maten eller
sätta smak på såser och grytor så att man tycker att det blir gott, menar Annika Rosengren. Men man kan heller inte förenkla det genom att säga att de som har lågt blodtryck kan äta hur mycket salt som helst.

– Vi ska absolut inte undervärdera risken med att äta för mycket salt. Många svenskar får i sig mer salt än vad som är nyttigt. Vi försöker bearbeta livsmedelsindustrin, som i stor utsträckning tvångssaltar maten. Både bröd, ost, smör och margarin. Vi kan inte komma undan det om vi äter en normalsvensk kost.

Enligt Annika Rosengren verkar 1–2 teskedar salt per dag vara den dos som är lagom. De som redan har ett förhöjt blodtryck kan försöka salta lite mindre än så.

 

Viktigt att veta  om salt

● Vanligt koksalt består av natrium. Ämnet behövs för viktiga funktioner i kroppen.

● I mat till barn under ett år bör man undvika salt. Från 2 till 10 års ålder är gränsen 3–4 gram per dag.

● Mycket salt i kosten kan öka blod-trycket hos personer över 55. Det kan tyda på att man blir känsligare för saltets negativa effekter med åldern. Njurarnas förmåga att ta hand om salt blir sämre när vi blir äldre. När vi äter mer salt än njurarna klarar av att göra sig av med blir mer salt kvar i kroppen. Där binder det till sig vätska och med en större vätskemängd i kroppen ökar trycket i blodkärlen och blodtrycket 
går upp.

● När saltmängden blir för hög i kroppen påverkas också skelettet. 
Den höga saltnivån får kroppen att
göra sig av med viktiga mineraler,
som kalcium och magnesium. Det
leder på lång sikt till svagare skelett och risk för benskörhet.

● Ungefär 60–70 procent av det salt vi får i oss finns i färdiga livsmedel som exempelvis smör, margarin, korv, chips, salta nötter, bröd, skinka, ost, pastej, kakor, soppor, såser och i färdiga rätter som hamburgare, pizza och paj.

● Vi rekommenderas att använda joderat koksalt i matlagningen. Jod behöver vi för att vår ämnesomsättning (sköldkörteln) ska fungera. Jodbrist kan leda till struma. Tänk på att vissa typer av salt, till exempel flingsalt, sällan är joderade. Detsamma gäller för mineral- och örtsalt. Havssalt brukar inte vara berikat med jod, men innehåller en mindre mängd jod naturligt.

Så äter du 
lagom mängd salt

1. Salta inte på maten av gammal vana – smaka först.

2. Ät mindre av färdiglagad mat, snabbmat och halvfabrikat, de innehåller ofta mycket salt.

3. Buljong, soja, färdiga såser, soltorkade tomater, oliver, salami och ansjovis innehåller mycket salt. Använder du sådana produkter i matlagningen behöver du inte tillsätta salt.

4. Använd andra smaksättare än salt i matlagningen, till exempel färska örter, citron, lime, färsk ingefära, chili och torkade örter.

5. Balansera natriumet du äter med extra kalium- och magnesium-rik mat som grönsaker, rotfrukter, bär, frukt, nötter och fullkornsprodukter.

Av Susanna Hauffman 

Foto: ibl/Shutterstock

 

Läs också:

Äter du för mycket socker? Här är 7 varningssignaler

Förslaget: Maxgräns för tillsatt socker i mat i EU


Kommentera

 

 



Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…