Annons

Annons

Sex anledningar för hälsan att älska lök

Förutom att vara en given ingrediens i matlagningen finns det flera hälsofördelar. Här är sex av dem!

En given ingrediens för matlagning och hälsa.

Redan de gamla egyptierna lär ha dyrkat lökens form och ansåg att den symboliserade evigt liv. En slutsats som dragits efter att arkeologer hittat lökar i mumifierade kroppar bland annat. Även i Indien visste man att uppskatta lökens hälsoegenskaper. Löken nämns i de äldsta veda-skrifterna och är en ingrediens i den traditionella läkekonsten.

Annons

Så vad är det då som både egyptier, indier och folk i alla tider upptäckt för hälsofördelar förutom att den smakar gott?

1. Löken är rik på antioxidanter

En lök innehåller inte jättemycket vitaminer och mineraler. Löken är däremot smockfull med antioxidanter i olika former. Särskilt quercetin, det naturligt gula färgämnet, som framförallt sitter i skalet på en rad bär, frukter och grönsaker. Quercetin har tillskrivits en rad positiva fysiologiska effekter som till exempel anticancerogena egenskaper.

2. Löken kan minska risken för cancer

I en studie genomförd av American Journal of clinical nutrition undersökte forskarna sambandet mellan konsumtion av lök och vitlök och risken att drabbas av cancer. Resultatet, som byggde på data från Schweiz och Italien, antydde att lökätare löpte mindre risk att drabbas av vissa former av cancer.

Enligt en annan studie i Food research International hävdar forskarna dessutom att röd lök är ännu mer potent i detta avseende än gul. Och det allra bästa, ur näringssynpunkt, var att äta löken rå.

3. Lökens lager stärker skelettet

Ännu en undersökning har visat samband mellan lök och skelettstyrka på kvinnor i klimakteriet. Och även här visar sig löken från sin bästa sida. Enligt resultaten löpte lökätare mindre risk att drabbas av höftfraktur än lökvägrare.

Vill du maxa ditt lökätande prova denna läckra paj: Lökpaj med rödlök

4. Löken hjälper matsmältningen

Löken innehåller mycket inulin. En naturlig fiber som hjälper bakteriefloran på ett positivt sätt. Den motverkar förstoppning, reglerar blodsockret och hjälper kroppen att ta upp näringsämnen.

5. Löken kan sänka kolesterolvärdet

Det finns även studier som visar att löken har positiva effekter på kolesterolvärdet. I en av studierna fick 24 kvinnor med något förhöjda kolestrolvärden antingen dricka en daglig dos av lökjuice (!) eller ett placebo. Försöket pågick under åtta veckor. Efter testperioden hade juicedrickarna ett bättre kolestorolvärde än placebo-gruppen.

6. Lök+tomat=sant

Att löken trivs väl med tomat är ingen överraskning. Men det handlar inte bara om att smak och konsistens samsas väl. Enligt forskare så finns det sulfur i löken som gör det lättare att ta upp lycopen i tomaten. Och antioxidanten lycopen har hur många hälsofördelar som helst. Bland annat sägs den kunna förebygga hjärt-kärlsjukdomar.

Blev du sugen på tomat+ lök så prova detta goda recept:  Köttbullar i smakrik tomatsås

Källa: health.com

Text: Henrik Högström

Läs också:

Broccoli – (nästan) den enda grönsaken du behöver äta för din hälsa

7 anledningar – därför ska du äta mer grönkål

5 nyttiga och läckra tilltugg istället för godis

 


Kommentera

 

 



Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…