Annons

Annons

Smarta tips som gör det lättare att äta nyttigt

Det kan vara lätt att ge efter för småätandet efter en lång dag när magen skriker av hunger. Med de här fyra smarta tipsen är det mycket lättare att äta nyttigt!

Vi vet alla hur det kan vara – efter en lång dag på jobbet skriker magen av hunger och orken är knapp. Men med några enkla knep blir det betydligt lättare att laga snabba, enkla och hälsosamma måltider.

4 smarta tips som gör det lättare att äta nyttigt:

1. Fyll frysen med fisk

En portion lax med citron och sallad.

Fyll frysen med lax och skaldjur, så är en hälsosam måltid aldrig långt borta. Bild: IBL Bildbyrå

Annons

Livsmedelsverket rekommenderar att vi äter fisk två till tre gånger i veckan. Via fisk och skaldjur får vi i oss nyttigheter som vitamin D och vitamin B12, som kan vara svårt att få tillräckligt av på andra sätt.

Se till att bunkra upp med fisk och skaldjur i frysen, så har du en hälsosam middag redo på nolltid. Flera fisksorter, som torsk, går utmärkt att ta direkt ur frysen och skjutsa in i ugnen om du glömmer att tina den. Köp också hem frysta färdigskalade räkor – perfekt att blanda i soppa eller pastasåsen eller tina och lägga i salladen.

Läs också: Så här tinar du torsk på bästa sätt

2. Omfamna genvägarna

Hackad butternutpumpa.

När det blir stressigt – köp färdighackade grönsaker och spara en massa tid. Bild: IBL Bildbyrå

Nej, det är ingen som gillar att skala och hacka en pumpa. Det är inte heller någon som tycker att det är speciellt kul att rensa brysselkål eller hacka blomkål.

De dagar då tiden och tålamodet tryter, kan därför affärernas färdigskalade och hackade produkter vara en räddare i nöden. De här produkterna är ofta lite dyrare än den vanliga varianten, men kan vara värt slantarna de gånger du verkligen inte har tid att ägna timmar åt matlagning.

3. Förbered smoothies

Ingredienser för smoothie i ett glas – banan, blåbär och hallon.

Förbered dina smoothies dagen innan men mixa ihop dem när du blir hungrig! Bild: IBL Bildbyrå

Stressiga morgnar när tiden är knapp och frukosten blir lidande, är smoothies som du förberett en bra lösning. Fyll skålar eller burkar redan på kvällen med frukt, nötsmör och andra nyttigheter du gillar (exempelvis chiafrön, cashewnötter eller kokosflingor).

Nästa morgon häller du alltihop i din mixer och tillsätter valfri vätskan – mjölk, yoghurt eller havredryck till exempel. Mixa alla ingredienser och vips har du en nyttig frukost på nästan ingen tid alls!

4. Ha alltid dessa saker i skafferiet

Sallad med bulgur, tomater, ägg och avokado.

Bulgur kokar färdigt på nolltid och är alltid bra att ha hemma. Bild: IBL Bildbyrå

Se till att alltid ha snabbkokade gryn och korn av olika slag hemma. Bulgur och mathavre är två exempel som vanligtvis inte tar mer än tio minuter att få på bordet. Också vissa rissorter blir mjuka på mindre än en kvart.

Blanda grynen med färdighackad sallad, körsbärstomater och några skivor kallrökt lax, så har du en snabb och fullgod måltid. Andra bra saker att ha hemma är ägg, förkokta bönor och linser och hummus. De hjälper dig att laga bra och hälsosam mat som inte alls behöver ta lång tid.

Källa: Time

Artikeln publicerades först på Allers.

 


Kommentera

 

 



Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…