Annons

Annons

Sov en timme längre och sänk ditt blodtryck

Gå och lägg dig en timme tidigare. På så vis kan man sänka högt blodtryck till normala nivåer, visar ny amerikansk forskning.

Blodtryck

En studie från Harvard medical school visade att både kvinnor och män med måttligt högt blocktryck kunde få ner det på bara några veckor genom att sova en extra timme. Under en dryg månad fick halva gruppen gå till sängs en timme tidigare än vanligt medan de andra fortsatte med sitt vanliga sömnmönster. När testperioden var slut hade de som sovit längre lyckats få ner sina värden – och låg inte längre i riskzonen för hjärt-kärlsjukdom.
I en annan studie följde forskarna femhundra personer under fem år. Kort sömntid och dålig sömnkvalitet visade sig ha ett klart samband med ökad risk för högt blodtryck, både systoliskt (”övre”) och diastoliskt (”undre”) tryck. En timmes kortare sömntid innebar hela 37 procent högre risk att utveckla hypertoni.
– Vi har längre känt till sambandet, säger Peter Nilsson, professor, överläkare vid Skånes universitetssjukhus i Malmö och en av landets främsta experter på blodtryck och hjärt-kärlsjukdom.
Vad är det i själva bristen på sömn som triggar en blodtryckshöjning?
– Dålig sömn kan ju ha många orsaker, förhöjd stressnivå och svårighet att gå ner i varv, snarksyndrom, mardrömmar, missbruk av olika slag. Alla dessa faktorer kan öka halterna av stresshormoner, med påföljd att blodtryck och puls stiger.

En halv miljon svenskar lider

Att ligga vaken en natt då och då innebär troligen inte att blodtrycket stiger. Men om det händer ofta och under lång tid, bygger blodkärlen om sig och på lång sikt kan det leda till ett riskabelt högt blodtryck.
I Sverige lider omkring en halv miljon av sömnstörningar.
Och den främsta orsaken är stress och oro enligt sömnforskningen. Sömnapne, andningsuppehåll, är också en orsak.
– Allmänt sett bör vi, både unga och äldre, lägga oss lite tidigare för att motsvara kropp­ens naturliga rytm, säger Peter Nilsson.

Sova för mycket också farligt

Det är också individuellt hur många timmar vi behöver för att bli utsövda och fungera bra på dagtid.
En amerikansk studie från West Virginia, som nyligen publicerades i den medicinska tidskriften Sleep, visar att de som sover mind­re än fem timmar per dygn mer än fördubblar risken att få diagnosen kärlkramp, hjärt-kärlsjukdom, hjärtinfarkt eller stroke. Men att sova mer än nio timmar ökar också risken för hjärt-kärlsjukdomar.
– Vi är skapade för att varva aktiv­itet och vila, säger Peter Nilsson. Att sova stora delar av dygnet kan vara en markör för att något inte står rätt till i kroppen. Men att vara aktiv stora delar av dygnet är skadligt, kropp­en och nervsystemet får inte en chans till den återhämtning som är livsnödvändig. 

Av Susanna Hauffman Foto: All over press

Läs mer om: Yvonne, 61 Tröttheten var hjärtsvikt

Annons
Gilla Året Runt på Facebook

 

 


Kommentera


Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…