Annons

Annons

Stå upp och gå ner i vikt

Det är dags att resa på dig! Inte bara för att tappa överflödskilon utan för att forskning visar att det är lika farligt att sitta still som att röka. Res på dig och förläng livet, uppmanar överläkare Mai-Lis Hellénius.

shutterstock_241365571

Att stå och jobba i stället för att sitta kan få dig att minska tio kilo på ett år.

Vi svenskar har på kort tid ändrat vårt rörelsemönster till att bli mer stillasittande, både på jobbet och på fritiden. Vi har drabbats av ”skärmsjukan” och tillbringar allt mer tid sittandes framför TV:n, dataskärmen, mobilen och läsplattan. Något som är livshotande och bland annat kan orsaka fetma, stroke, hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes och även olika typer av cancer.
– Sittsjukan är den nya hälsofaran och orsakar var tionde förtida dödsfall, säger Mai-Lis Hellénius, överläkare och professor vid Karolinska Institutet.

Annons

En ny undersökning visar att svenskar mellan 50 och 64 år i genomsnitt sitter tio timmar om dagen, varav fyra timmar på raken utan att ens stäcka på benen. Och det kan få förödande konsekvenser. Varje timme då du sitter kan förkorta livet med 22 minuter.
Sverige är det land i världen där befolkningen numera är mest stillasittande vilket kan förklaras med att vi är långt fram när det gäller datorisering och utveckling av it.
Men statistiken är motsägelsefull. Även om svenska folket sitter en stor del av dagarna är hör Sverige samtidigt till de länder som ligger i topp när det gäller att motionera.
– Men det räcker inte att träna intensivt tre gånger i veckan om du sedan sitter still resten av tiden. Det viktiga är i stället att bryta det långvariga och dagliga sittandet, framhåller Mai-Lis Hellénius.

En kort bensträckare har stor effekt. Vi har kraftigt underskattat de små rörelserna i vardagen

Även om sittsjukan breder ut sig så är det samtidigt lätt att få bukt med problemet.
– En kort bensträckare har stor effekt. Vi har kraftigt underskattat de små rörelserna i vardagen. Om du i genomsnitt rör dig en minut på varje halvtimme du sitter visar det sig snabbt på midjemåttet. Dessutom blir blodfetterna finare och blodsockret jämnare. Det gör att risken för både blodpropp och diabetes minskar väsentligt, poängterar Hellénius.
Hon menar att det är av största vikt att vi ändrar vår attityd till att sitta, inte minst på jobbet.
– Det går exempelvis att hålla möten under promenad, så kallade walk and talk. Tyvärr finns det en utbredd uppfattning om att man måste sitta ned och jobba, annars är man lat. Den inställningen måste vi ändra på och jag är optimistisk. Snart kommer de flesta få en ökad medvetenhet kring det här.

Att stå och jobba en del under dagarna är också ett effektivt sätt att bli av med överflödskilon. Dessutom blir du effektivare, enligt Hellénius.
– Att stå och jobba i stället för att sitta kan få dig att minska i vikt tio kilo på ett år. Dessutom bör du se till att ta trapporna i stället för hissen. Och när du kommer hem och känner dig trött så är du oftast trött i knoppen, inte i kroppen. Då är det bästa du kan göra att ta en promenad eller en cykeltur i stället för att sjunka ned i TV-soffan. Res på dig och förläng livet, uppmanar Mai-Lis Hellénius.

Av Gertrud Dahlberg Foto Shutterstock


Kommentera


Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…