Annons

Annons

Stärk skelettet med magnesium!

Varannan kvinna i Sverige drabbas av benskörhet. En utbredd uppfattning är att anledningen är att vi får i oss för lite kalcium. Men nu tror forskarna att det beror på för lite magnesium!

magnesium
LÄS OCKSÅ: Vad är magnesium?

Magnesium är mycket viktigare för att vi ska må bra än vad vi tidigare har trott. I USA har mineralen länge utpekats som rena rama hälsobomben eftersom den minskar benskörhet, diabetes, restless legs, förstoppning samt hjärt– och kärlsjukdomar. Dessutom antas magnesium höja humöret och motverka depression, sömnsvårigheter, oro och migrän.
Nu visar flera vetenskapliga undersökningar att många människor har brist på den livsviktiga mineralen – utan att veta om det.

Annons

– Enligt nya studier har det framkommit att 30 procent av befolkningen i Sverige och andra delar av västvärlden lider brist på magnesium. De senaste åren har det fokuserats mycket på att vi ska äta D-vitamin men magnesium är långt viktigare för hälsan, inte minst när det gäller att bygga upp skelettet och motverka benskörhet, säger överläkaren och ortopeden Marjut Sohlman Carlström.
Benskörhet, osteoporos, är en av våra största kvinnosjukdomar. Varannan kvinna drabbas i Sverige. En utbredd uppfattning är att anledningen är att vi får i oss för lite kalcium. Men det är vanligen tvärtom: Vi har numera ett mycket högt intag av kalcium medan vi har ofta har brist på magnesium, enligt Marjut Sohlman Carlström.
Det komplicerade samspelet mellan mineralerna fungerar inte. Kalcium och magnesium måste finnas tillsammans, annars uteblir de positiva effekterna av mineralerna.

– Många livsmedel i dag är berikade med kalcium vilket i sin tur skapar brist på magnesium. När kalciumhalten i kroppen blir alltför hög blockeras upptaget av magnesium. Och när dosen av magnesium blir för låg kan ämnet inte tas upp av skelettet utan kissas ut i stället för att komma till nytta. Det här gör att alltför mycket kalcium faktiskt kan leda till benskörhet eftersom båda mineralerna behövs för att stärka skelettet. Utan magnesium urholkas benen i kroppen. Även ett högt intag av D-vitamin sänker kroppens upptag av magnesium, förklarar hon.
Dessutom antas skräpmat, läsk och alkohol bidra till brist på magnesium.

Marjut Sohlman Carlström har genom åren träffat ett stort antal patienter som har berättat om en rad positiva effekter som de känt efter ett extra tillskott av magnesium.
– Det är inte helt vetenskapligt belagt än så länge men jag har träffat många människor som har upplevt att magnesium också haft en positiv påverkan på sömnen, gjort dem lugnare och motverkat depressioner.
Magnesium finns exempelvis i gröna grönsaker, nötter, frön och råris. Men det är svårt att få i sig tillräcklig mängd enbart genom kosten. Det behövs ett extra magnesiumtillskott för skapa den rätta balansen mellan kroppens mineraler.

Marjut Sohlman Carlström rekommenderar en dos på 300-400 milligram magnesium om dagen.
– Många människor äter flera olika vitamintabletter och även andra typer av näringstillskott varje dag. Men det är onödigt och ibland rentav dåligt. Det enda som behövs om du är frisk i övrigt är en bra och varierad kost och extra tillskott av magnesium, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Vad är magnesium?

Av Gertrud Dahlberg  Foto IBL-AOP


Kommentera


Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…