Annons

Annons

5 superfrön du ska äta mer av!

Superfrön är rena hälsokuren för kroppen. Men vad är det egentligen som är så nyttigt med våra vanligaste frön?

Solrosfrön

Nyttiga små frön med en mild och nötig smak. Innehåller E-vitamin, omega-6
samt B-vitaminer och mineraler som magnesium och koppar. Har även en hög halt av folat, ett näringsämne som kroppen behöver vid skapandet av röda blodkroppar. Passar perfekt i brödbaket – både att blanda i degen och att strö över limpan innan den åker in i ugnen.

Annons

Tips! Rosta solrosfrön på svag värme 
i en torr panna tills fröna börjar få färg. Stänk därefter över lite soja. Gott som tilltugg och fröna kan även strös över en sallad.

Gilla Året Runt på Facebook

Solrosfrön.

Pumpakärnor

Innehåller många viktiga mineraler och vitaminer men är framför allt en bra källa 
till zink, som har visat sig kunna förebygga förstoring av prostatan. 
Därför är pumpakärnor särskilt 
bra för män som passerat 40.
Tips! Rosta pumpakärnor i en 
torr panna tillsammans med 
havssalt, vitlök, chili eller örter. 
Strö pumpakärnorna på salladen.

Chiafrön

Dessa frön har ätits av mayaindianerna sedan urminnes tider. De innehåller mycket protein 
och omega-3 samt vattenlösliga 
fibrer, som motverkar tarmcancer och hjälper till att hålla blodsockret stabilt. 
Fröna är dessutom rika på kalcium, kalium och zink. Kan användas 
i brödbak, mixas i smoothies 
eller strös över morgongröten.
Tips! Gör chiapudding genom att blanda 2 tsk chiafrön med 1½ dl kokosmjölk. Rör om och låt stå 
i kylen över natten. Ät med bär
eller skivad frukt.

Chiafrön.

Psylliumfrön

Dessa frön, 
som även kallas för loppfrön, 
har ett högt fiberinnehåll – skalet 
består till 85 procent av kostfibrer. 
Det gör att psylliumfrön främst används som fibertillskott – även 
inom livsmedelsindustrin för att öka fiberhalten i fullkornsprodukter. 
En skonsam men effektiv behandling mot förstoppning får man om man blandar 2 msk psylliumfrön med ½ liter varmt vatten. Skal från psylliumfrön kan även användas som ersättning 
för vetemjöl tack vare frönas vätskeabsorberande fibrer.

Tips! Blanda 1 tsk psylliumfröskal 
i havregrynen innan du gör gröt för 
att öka fibermängden.

Psylliumfrön.

Sesamfrön

Innehåller mineraler som järn, zink, fosfor, magnesium, B-vitaminer och sesamin, som har 
en skyddande effekt mot cancer och hjärt-kärlsjukdom. Sesamfrön säljs 
både som oskalade och skalade; 
den enda skillnaden är lite lägre halt 
av vissa mineraler i de skalade. 
Passar i matlagning och bakning. Sesamfrön är även ett utmärkt glutenfritt alternativ till ströbröd vid panering.

Tips! Gör sesampanerad avokado! 
Rosta svarta och vita sesamfrön i en 
torr panna tillsammans med lite örtsalt, och vänd sedan ner skivad avokado.

Av Celia Stahl
Foto: Shutterstock

Läs också:

Satsa på en riktig superfrukost!

LÄS OCKSÅ


Kommentera


Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…