Annons

Annons

Svårt att hålla tätt efter bröstcanceroperation

Läsaren har svårt att hålla tätt efter bröstcanceroperation och ber om råd. Året runts doktor Åsa Rundgren ger svar!

Svårt att hålla tätt efter bröstcanceroperation

Hejsan Åsa!
Jag är en kvinna på 72 år som är opererad för bröstcancer 2014. Det togs en bit av bröstet och en lymfkörtel var smittad, så de tog bort 14 körtlar. Jag har fått lymfödem i den armen och har strumpa och vante på. Medicinerar nu med Tamoxifen till 2020. Mitt problem, som jag skriver om nu, handlar om att jag har väldigt svårt att hålla urinen när jag vaknar på morgonen. Hinner oftast inte fram innan det börjar rinna och trosorna blir genomblöta.

Annons
Gilla Året Runt på Facebook

Jag äter Lasix Retard. När jag har 
druckit så går det inte lång stund förrän jag behöver kissa igen. För det mesta kan jag styra det. Lägger jag mig efter middagen så är det samma igen när jag vaknar, jag hinner knappt fram till toan. När jag är ute så vågar jag knappt dricka någonting för att inte riskera något. Vad beror detta på, och kan man göra något åt det?
Undrande

Hejsan!

På din beskrivning 
låter det som att du har vad som brukar kallas överaktiv urinblåsa, vilket kan ge ofrivilligt urinläckage och där de symtom du nämner snarast talar för en så kallad trängnings-inkontinens. För att vara säker på att det rör sig om denna diagnos behöver du beställa tid hos din distriktsläkare, som då kommer att göra en utredning som bland annat brukar innefatta urinprov, gynekologisk undersökning samt noggrann genomgång av dina besvär.

Vid inkontinens är det mycket man 
kan göra för att förbättra situationen. På sikt kan besvären minska med egenvårdsprogram för blåsträning samt bäckenbottenträning. På många orter finns sköterskor som specialiserat sig på detta område, så kallade uroterapeuter, och som även kan ge andra former av behandling och råd. Ibland har man hjälp av läkemedel som verkar dämpande på överaktiviteten i blåsan.

Att du står på Lasix Retard – som är ett vätskedrivande läkemedel – gör ju att symtomen vid en inkontinens förstärks. Av ditt brev framgår det inte hur länge du har tagit Lasix Retard eller varför, men detta är något som du behöver ta upp med din läkare. Kanske finns det möjlighet att byta ut det mot ett preparat med annorlunda verkningssätt, eller till ett mer kortverkande vätskedrivande så att du får mindre besvär av urinträngningarna på eftermiddagarna. Du nämner också att du har lymfödem i armen som du behandlar med kompressionsstrumpa. Om du, vilket inte är så vanligt, har din Lasix Retard på grund av arm-ödemet bör du få tid för en bedömning på den lymfödem-mottagning som jag vet finns i ditt landsting, för att diskutera kring din situation innan man ändrar i din medicinering.

I väntan på att de olika insatserna ger effekt har du förstås rätt till kostnadsfria inkontinensskydd som du får hjälp med via din distriktssköterska.
Lycka till!

Här kan du ställa en fråga till doktorn – samt läsa fler svar!

Läs också:

Finns det någon hjälp för min gasiga mage?

Behöver jag ta 
influensavaccin?

Finns det någon hjälp mot IBS?


Kommentera

 

 



Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…