Annons

Annons

Träna med gummiband: 7 övningar som stärker kroppen

Det är enkelt, det är effektivt – och du kan göra det hemma när du har tid och lust. Att träna med gummiband har många fördelar. Här är sju bra övningar för hela kroppen.

Gummibandsträning är smart och enkelt. Det är smidigt för muskulaturen och du bestämmer själv hur hårt du tränar. Gummibandet är dessutom lätt att ta med sig – ”gymmet” ryms i din handväska och väger nästan ingenting. Plocka fram det när och var du vill, det enda som behövs är en dörr. Lägg gärna till en rask promenad, en cykel- eller löptur innan för ett komplett motionspass. Lycka till!

Annons

Läs också: Gå ner i vikt med promenader – så kommer du igång!

Knäböj med gummiband

Knäböj.

Knäböj – du tränar främst: Ben och rumpa

Gör så här: Stå på bandet med båda fötterna och böj knäna i 90 graders vinkel. Föreställ dig att du skulle sätta dig ner på en stol. Håll upp bröstet och skjut ifrån på vägen upp. Upprepa övningen 10 gånger.

Benspark med gummiband

Benspark.

Benspark – du tränar främst: Ben och rumpa

Gör så här: Stå på alla fyra. Trä bandet runt ena foten och håll händerna på handtagen. Pressa foten och benet bakåt utan att sparka. Dra in magen och undvik att svanka. Upprepa 10 gånger.

Läs också: Därför ska äldre kvinnor styrketräna

sittande rodd med gummiband.

Sittande rodd.

Sittande rodd – du tränar främst: Rygg, framförallt ­bröstryggen

Gör så här: Sitt på golvet och trä bandet runt fötterna. Dra handtagen bakåt tills armbågarna är intill kroppen i 90 graders vinkel. Sänk axlarna. Dra armar­na nära kroppen, håll handlederna raka. Tänk på att hålla emot på tillbakavägen. Upprepa övningen 10 gånger.

Ryggdrag med gummiband.

Ryggdrag.

Ryggdrag – du tränar främst: Rygg

Gör så här: Stå upp med bandet under ena foten. Dra rakt bakåt och uppåt tills det känns i nedre delen av ryggen. Ha 90 graders vinkel i armbågarna. Upprepa övningen 10 gånger.

biceps curl med gummiband.

Biceps curls.

Biceps curls – du tränar främst: Framsidan av överarmen

Gör så här: Stå på bandet. Håll armbågarna nära kroppen. Lyft underarmen rakt upp snarare än in mot bröstet. Håll handlederna raka. Vänd precis innan bandet tappar sin spänning. Håll emot på vägen tillbaka. Upprepa övningen 10 gånger.

Axellyft med gummiband.

Axellyft

Axellyft – du tränar: Axlarna

Gör så här: Stå med ena benet framför det andra och bandet under den främre foten. Lyft armarna rakt ut åt sidan utan att lyfta axlarna. Handlederna ska vara raka. Lyft inte högre än axelhöjd och undvik att lyfta axlarna. Upprepa övningen 10 gånger.

Tricepspress med gummiband.

Tricepspress.

Tricepspress – du tränar: Baksidan av överarmen

Gör så här: Fäst bandet i en dörr eller ovan dörrkarmen och stäng dörren. Lås också helst dörren så att den inte öppnas. Stå axelbrett isär med fötterna. Ha lite lätt svikt i
knäna. Dra bandet rakt bakåt med raka handleder. Håll emot på tillbakavägen. Sug in naveln mot ryggraden och dra samtidigt för att behålla balansen. Upprepa övningen 10 gånger.

Läs också:  Personliga tränaren: Därför är det minst lika bra att träna hemma

Av Shirin Djavidi
Foto: Kristian Pohl

ANNONS

Fynda träningsprylar i Året Runts butik på nätet

Låga priser – snabba leveranser – fri retur


Träningsband
Gummibandet är tillverkat i latex och har två sköna handtag som är enkla att använda. Bandet går att klämma fast på ovansidan av en dörr eller krokas fast på ett dörrhandtag, en krok eller liknande. Ett extra fästband medföljer, vilket gör att du kan använda träningsbandet i olika höjder. Säkerhetsinstruktioner och tips på övningar medföljer.

Gå till shoppen

Gåstavar
Gåstavar i teleskopmodell som är enkla att fälla ihop och packa ner. Stavarna är justerbara från 110 till 135 cm och i lättviktsmaterial, vilket gör dem behändiga och smidiga att använda.

Gå till shoppen

LÄS OCKSÅ: 10 skäl till att ta en promenad

Köp ditt träningsband genom oss!

Gå direkt till vår butik här >>

gummiband träningsband

 


Kommentera

 

 



Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…