Annons

Annons

Träningsexpertens bästa tips för en nystart!

Ursäkterna kan vara många, men fördelarna med att röra på sig är faktiskt fler. Och det behöver varken vara tungt eller svårt, särskilt inte 
om du hittar en motionsform 
som du tycker är rolig.

Ett helt nytt år har startat. Träningslokalerna fylls av mer eller mindre entusiastiska damer och herrar. Alla med färska löften från nyårsnatten och lika färska gymkort i plånboken. Det är nu de ska bort – överflödskilona från julen. Och sommaren. Och kanske till och med förra julen …
För Linda Franzon, som jobbar som personlig tränare och friskvårdsterapeut sedan 22 år tillbaka, är det en positiv syn. För även om hälften har tappat sugen redan i mitten av februari, så finns det alltid ett antal som hittar glädjen i att träna och som upptäcker hur bra de mår – både psykiskt och fysiskt – av att vara aktiva och röra på sig.

Annons
Gilla Året Runt på Facebook

Linda Franzon, personlig tränare och friskvårdsterapeut. Foto: Privat.

Och är det något Linda Franzon brinner för så är det att få folk att må bra och känna livslust, i alla faser av livet. På Studio Aktiverum, där hon arbetar som personlig tränare, håller hon bland annat kurser för gravida och nyblivna mammor, och i Höganäs kommun är hon anställd på deltid som folkhälsosamordnare med ansvar för Senior Sportskola. Verksamheter där fysisk träning är en viktig del, men inte det enda som står i fokus.
– Det är alltid viktigt att titta på helheten när det gäller hälsa. Många fokuserar bara på att gå ner i vikt, medan de kanske i stället bör fundera på frågor som: ”Hur lever jag mitt liv egentligen?”

Bättre självförtroende

Att man inte tar ”helhetsgrepp” på sin hälsa är troligtvis en bidragande faktor till att många ger upp sina träningsambitioner efter ett tag, med ursäkter som att man inte har tid, råd eller ork eller att man inte ser resultat.
– Många av oss lever ett stressigt liv, med lite tid för reflektion och återhämtning och få tillfällen då vi stannar upp och verkligen lyssnar på vår kropp, säger Linda Franzon.
Att vi människor är gjorda för rörelse är också något som ofta glöms bort i dagens samhälle.
– Vi sitter mycket stilla i dag och det påverkar oss mer än vi tror. Det finns så mycket att vinna på att röra sig mer. Serotonin- och oxytocinnivåerna höjs vilket lindrar stress, oro och depression och gör oss gladare och piggare. Immunförsvaret stärks och vi blir sjuka mer sällan. Riskerna för fetma, hjärt-kärlsjukdom och diabetes minskar. Vi får bättre hållning, blir mer rörliga och får mindre problem med rygg och nacke.

Träna med andra kan vara lättare än att träna själv. Foto: Shutterstock/IBL.

Att vi kommer ut och träffar andra människor i samband med träningen har också positiva effekter.
– Ensamhet är ett stort problem i dag. Vi socialiserar allt mindre, vilket påverkar vårt psykiska mående. Och här kan träning ge både en gemenskap och ett bättre självförtroende.
Vill man komma igång och hitta en träningsform som håller i längden är Lindas bästa tips att satsa på något man tycker är roligt.
– Medan det passar bäst för somliga att arbeta i trädgården eller att ta långa promenader vill andra hellre träna i grupp eller bli peppade av en personlig tränare. Det viktigaste är att utgå ifrån sig själv, sin 
nivå och vad man vill ha ut av sin träning.

Ha rimliga förväntningar

Känner man sig osäker ska man absolut be om hjälp, råder Linda.
– Man kan få guidade turer, hjälp med individuella träningsprogram och på många träningsställen får man prova på gratis innan man bestämmer sig.
Det är också viktigt att ha rimliga förväntningar och att inte gå ut för hårt.
– Det tar sex till nio månader för senor och ligament att vänja sig vid belastning. Det är därför viktigt att ta det lugnt, känna sig för och öka ungefär tio procent i taget. Men sätt gärna upp mål och delmål – och belöna dig själv varje gång du når dem!

 

5 snabbtips

1. Hitta en träningsform du verkligen gillar.
2. Skaffa en träningskompis så att ni kan motivera och peppa varandra.
3. Planera in träning 
i kalendern.
4. Peppa dig själv med en stegräknare eller pulsklocka.
5. Visualisera dig själv fyra månader fram i tiden. Se framför dig hur bra du mår då.

Lindas kostråd

– Det finns massor av olika dieter idag och här gäller det att hitta något som funkar för dig. Mina generella råd är: Minska på socker och kolhydrater. Ät massor av grönsaker och drick mycket vatten. Ha alltid med dig frukt och nötter i väskan. Planera dina måltider och ät regelbundet. En näve protein, en deciliter kolhydrater och resten grönsaker på tallriken!

Om du skippar ursäkterna är det större chans att du rör på dig i stället för att fastna i soffan. Foto: Shutterstock/IBL

Skippa ursäkterna!

Här är några klassiska ursäkter när det handlar om motion.
● Jag har inte tid.
Lösning: Prioritera! Kan du inte avsätta tid för träning nu får du avsätta tid för sjukdom sen.
● Jag har inte råd med ett gymkort.
Lösning: Se över vad du lägger pengar på – egentligen. Finns det något annat du kan dra in på? Det finns också många bra utegym. Och promenader och löpning är gratis.
● När jag väl kommit hem har jag svårt att ta mig ut igen.
Lösning: Träna innan du kommer hem. Eller direkt på morgonen. Försök hitta en bra rutin som passar dig.
● Det regnar!
Lösning: Fokusera på känslan efteråt och hur bra du mår då. Och satsa på bra, praktiska kläder.
● Jag känner mig bortkommen och klumpig på ett gym.
Lösning: Be om hjälp. På ett gym finns alla sorters människor. De flesta är dessutom oftast så uppe i sin egen träning att de inte tänker på dig.
● I min familj är det bara jag som vill leva sunt.
Lösning: Prata och se om ni kan hitta en mer hälsosam livsstil tillsammans. Tala om att du gör detta för att må bra.

Text: Linda Unnhem.

Foto: IBL/Shutterstock.

Läs också:

Gå ner i vikt med promenader – så kommer du igång!

Vardagsmotion bra för hjärtat

8 bästa skälen att komma iform!


Kommentera


Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…