Annons

Annons

Vårstäda sinnet – 4 goda vanor att börja med redan idag

Släpp fångarna loss – det är vår! Våren innebär en nystart för många. Passa på att ta till dig av dessa fyra goda vanor!

kvinna omgiven av grönska

Bild: Shutterstock/IBL

Våren är här på allvar.

Kanske har du vårstädat garaget eller hängt bort alla vinterkläder i garderoben. Dagarna blir längre och ljusare och naturen börjar vakna till liv efter vintern.

Många ser också våren som en nystart när allt är möjligt. På precis samma sätt som du vårstädar ditt hem kan ditt sinne behöva en uppfräschning.

Här är 4 goda vanor att börja med i vår:

1. Prioritera din sömn

Sömn är en av de absolut viktigaste sakerna för att vi ska fungera som människor. Det är när vi sover som kroppens immunsystem och viktiga hormoner bildas. Långvarig sömnbrist kan leda till förhöjd risk för hjärt-kärlsjukdom, diabetes typ 2, depression och utmattningssyndrom.

Annons

Vuxna människor behöver mellan sex och nio timmars sömn varje natt.

Se till att sovrummet är mörkt, tyst och svalt. Gör också sänggåendet till en rutin både i tid och struktur. Hjärnan gillar tydliga mönster och genom att lägga sig och stiga upp vid samma tid varje dag kommer det att bli lättare att somna. Det kan också vara en god idé att göra en egen rutin där du gör samma sak i samma ordning innan du kryper ner mellan lakanen.

6 saker du bör göra innan du lägger dig – för en bättre sömn

kvinna vaknar

Bild: Shutterstock/IBL

2. Försök göra saker utomhus

Under vintern är det lätt att bli sittande inomhus med en god bok eller framför en film.

När vårsolens första värmande strålar äntligen dyker upp är det lätt att längta ut igen. Se därför till att tillbringa så mycket tid du kan utomhus. Gå en promenad i stället för att ta en kaffe när du ska träffa vänner, passa på att promenera samtidigt som du pratar i telefon eller kanske påta i trädgården.

Gå ner i vikt med promenader – så kommer du igång!

par cyklar längs med vatten

Bild: Shutterstock/IBL

3. Bli bättre på att skydda dig mot solen

Och på tal om den där vårsolen, var försiktig. Visst är det frestande att slänga alla kläder och exponera sin vinterbleka hy för solljus, men det gäller att se upp.

Dermatologen Joshua Zeichner säger till Time att han alltid rekommenderar sina patienter att välja solskyddsfaktor med högst solskydd. Eftersom vi ofta applicerar för liten mängd solskyddsfaktor och inte bättrar på skyddet kommer vi sällan upp i den skyddsfaktor som står på förpackningen, hävdar Joshua Zeichner.

Välj rätt solskyddsfaktor: Här är märkningen du ska hålla koll på

kvinna använder solskyddsfaktor i ansiktet

Bild: Shutterstock/IBL

4. Sätt ”bra alarm”

Alarm är sällan förknippat med något särskilt positivt. Ofta avbryter alarmet oss mitt i något underbart härligt (läs sömn) med sitt oljud.

Fyll i stället ditt liv med ”bra larm”. Påminnelser som gör skillnad och får dig att befästa nya goda vanor. Ett larm som påminner om att det är dags att börja gå och lägga sig. Eller kanske ett larm som påminner om att du ska dricka vatten, ta en paus i arbetet eller något annat du vill bli bättre på.

6 anledningar att dricka äppelcidervinäger – varje dag!

glas med vatten på skrivbord vid dator

Bild: Shutterstock/IBL

Text: Helena Sjögren

Läs också:

7 hälsosamma mellanmål istället för fikabröd

5 goda vanor du får med matlådan

Vanorna som ökar dina chanser att bli 90+


Kommentera

 

 



Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…